top of page
Zoeken
  • Menno Brouwer

5 tips om je pauze zo effectief mogelijk te maken

Bijgewerkt op: 2 feb.


Het nemen van je ontspanmoment op de werkdag is belangrijk voor je mentale en fysieke gezondheid. Lukt het jou om dagelijks een moment voor jezelf te nemen? De meeste mensen vinden het lastig om op de werkdag tijd voor vrij te maken voor een goede pauze. Cijfers van het FNV laten zien dat 52% van de Nederlanders in de zorg niet elke dag een pauze neemt (bron). Als deze momenten structureel worden overgeslagen, dan kan dit op de langere termijn vermoeidheid, stress en overspannenheid veroorzaken. Maar wees gerust, wij hebben een aantal tips samengesteld om jou te helpen jouw pauze zo effectief mogelijk te maken.


#1 Maak gebruik van natuurlijke momenten

Door je momenten in te plannen rond natuurlijke momenten, zoals het einde van een taak of het bereiken van een mijlpaal, beloon je jezelf gedurende de dag. Daarnaast zul je merken dat je minder snel moe wordt en efficiënter werkt. Hierdoor kun je uiteindelijk meer werk verzetten in minder tijd.




#2 Luister naar je lichaam

Het is belangrijk om regelmatig naar je lichaam te luisteren en op te merken wanneer je je moe of gestrest voelt. Vaak heb je op deze momenten ook koudere handen. In plaats van te wachten tot je je uitgeput voelt, is het dan beter om als je deze signalen opmerkt even een pauze in te lassen en iets te doen waar je energie van krijgt. Zodat je hierna weer fris aan de slag kan en je beter kunt concentreren.




#3 Verander van omgeving

Als je de kans hebt, verander dan tijdens je pauze van omgeving, zoals naar buiten gaan of naar een rustigere omgeving die fijn aanvoelt. Dit kan helpen om je huidige werkzaamheden helemaal los te laten en zorgen voor een mentale reset, waardoor je jezelf beter voelt en efficiënter kan werken. Soms kan het vinden van een fijne omgeving een grote uitdaging voor je zijn. Daarom heeft Vital Forest de meest rustgevende omgeving ontwikkeld, waar al je zintuigen in worden geprikkeld om te ontspannen. Je verlaat bij binnenkomst van de Relaxmobiel direct de werkvloer en komt terecht in een oase van rust. Probeer eens de Relaxmobiel uit en ervaar de krachtige combinatie van massage, geweldige thema's, aromatherapie en de natuur.


#4 Plan een activiteit

Maak van je pauze een activiteit: Plan iets leuks of ontspannends om te doen tijdens je pauze, zoals een wandeling, een boek lezen of een gezellige babbel met een collega. Probeer het eens uit en ontdek het verschil. Maak van je pauze een moment om te genieten en te ontspannen, in plaats van alleen maar te zitten en niks te doen.






#5 Doe een korte meditatie

Meditatie en ademhalingsoefeningen zijn effectieve manieren om stress te verminderen en je mentale en emotionele gezondheid te verbeteren. Het is eenvoudig om een korte meditatie of ademhalingsoefening te doen, zelfs tijdens een drukke werkdag.







Hier is een voorbeeld van hoe je een meditatie kunt doen:


  1. Zoek een stille en comfortabele plaats waar je kunt zitten of liggen.

  2. Sluit je ogen en concentreer je op je ademhaling.

  3. Adem diep in door je neus en uit door je mond.

  4. Voel hoe de lucht door je lichaam stroomt en hoe je spieren ontspannen.

  5. Blijf vijf tot tien minuten concentreren op je ademhaling en voel hoe je lichaam en geest ontspannen.

Door regelmatig meditatie en ademhalingsoefeningen te doen, kun je jouw stressniveau verlagen en een betere work-life balance realiseren.